pátek 13. září 2013

Histologie - 1. ročník

Histologie? Koukáte na růžové, fialové a jinak barevné blivajzy a snažíte se je rozlišit. Někteří by nesouhlasili, ale oproti anatomii je histologie poměrně laskavý předmět. Praktika jsou jen jednou týdně a učiva je přiměřeně a není nijak náročné. Pro pořádek uvádím, že jde o dvousemestrový předmět, za zimní semestr dostanete 6 kreditů, za letní 8. Přednášky jsou docela dobré (záleží na přednášejícím), a když si prezentace, které stáhnete z webu Ústavu histologie, doplníte poznámkami z přednášek a praktik, můžete se z nich klidně učit a i na zkoušku to bude stačit.

Pokud jde o praktika, tak většinu času strávíte zíráním do mikroskopu a asistenti vám budou vysvětlovat, co to vlastně vidíte. Projdou s vámi teorii k praktiku, proberete dané preparáty atd. Asistenti mají v organizaci praktik zjevně větší volnost než v případě anatomie, ale rozhodně počítejte s menšími testíky (které nemusí být každé praktikum) a s několika většími testy - test z cytologie, preparátové testy (většinou po dobrání orgánové soustavy - dostanete preparát, musíte ho poznat a napsat, co vidíte plus nějakou teorii k tomu; někdy jsme psali ještě ryze teoretický test - už si nevzpomínám, prvák pro mě byl natolik traumatizující zážitek, že jsem radši všechno zapomněla), dva testy z embryologie a ještě jeden mizerný z barvení preparátů. A na konci letního semestru se psal zápočtový test - teorie a poznání preparátů.

Vzhledem k tomu, že nám po zimním semestru dali jiného asistenta, mám trochu zmatek v hodnocení a v požadavcích k zápočtu. Platí, že z malých testů byste neměli mít horší průměr než tři (MUDr. Mráz na to má neobyčejně zajímavý systém plusek a mínusek), z preparátových testů byste měli mít nejhůře trojky, testy z cytologie, embryologie a z toho na barvení musíte mít nejhůře za tři, jinak píšete opravu (dva opravné pokusy). K tomu zápočtovému testu v letním semestru - psal ho celý ročník dohromady a každý asistent mu přikládal jinou váhu. Já ho tehdy kapitálně podělala, ale i tak jsem i přes další mizerné známky zápočet dostala. Pokud vám asistenti nedají zápočet kvůli preparátovým testům nebo malým testíkům, jdete na přezkoušení - dostanete preparát a musíte ho popsat k asistentově spokojenosti.

Pokud tedy nějakým způsobem získáte oba zápočty, můžete ke zkoušce. Ta má praktickou a teoretickou část. Vytáhnete si tři otázky (1 z obecné, 1 ze speciální histologie a 1 z embryologie), jdete na praktikárnu, kde dostanete tři preparáty. Měli byste poznat všechny, dva potom detailně popíšete asistentovi, který se zeptá i na teorii. Praktická část je hodně ošemetná, ale když jí nějak zvládnete, můžete si začít psát přípravu na teoretickou část. Na tu pak jdete k doc. Mazurové, nebo prof. Mokrému. Můžete si vybrat. Mě zkoušela doc. Mazurová a byla velice příjemná. Nehrabala se v detailech (když jsem u vývoje velkých cév začala mluvit o vrozených defektech, jen mávla rukou), spíš se zajímala, jestli se v učivu orientuji. Na zkoušku stačí tak tři týdny učení, rozhodně to není taková kruťárna jako anatomie.

Dodám ještě jedno - já jsem měla problém s nakoukáním preparátů, i když jsem chodila na samostudium. Objevila jsem ale jednu stránku, Blue Histology, a ta mě zachránila. Jednak si tam můžu preparáty prohlížet, ale hlavně v sekci Notes je všechno pěkně popsané a vysvětlené. Fakt bezva věc když máte pocit, že zírání do mikroskopu vám nic nedává.

3 komentáře:

  1. Ahoj. Chcem sa iba opýtať, či odporúčaš štúdium medicíny. Na akú strednú si chodila a ako si sa tam učila(či mám aj ja nádej :-D ) a niečo ohľadne prímačiek :-) Ďakujem za odpoveď a prepáč viem, že to veľmi nesúvisí s týmto článkom :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj :) Chodila jsem na gymnázium a byla jsem mizerná studentka, z fyziky, biologie a chemie jsem měla většinou trojky. Ne že by mi to nešlo, spíš jsem na učení zvysoka kašlala. Je dobré mít zájem o přírodní vědy a dost vytrvalosti, ale člověk rozhodně nemusí být génius, aby medicínu vystudoval.
      Co se přijímaček týče, dělala jsem je (a byla přijata) do Hradce a na LF2 v Praze. LF2 vydávala, a asi ještě vydává, modelové otázky z fyziky, chemie a biologie. Sehnala jsem si, dvakrát je projela a spočítala uvedené příklady z fyziky. Maturovala jsem z chemie a biologie, tak těm jsem se potom už moc nevěnovala, jen si přečetla Genetiku od Kočárka. U fyziky jsem se naučila jenom vzorečky. :) Na LF2 byl i všeobecný test - něco na způsob IQ testu, nebylo to nic náročného. V druhém kole byl pohovor - uchazeč si vytáhne téma a něco o něm poví. Komise se dál různě vyptává - proč chceš na medicínu, všeobecný rozhled a tak. Bylo to v pohodě, ale záleží na lidech v komisi.
      Přijímačky v Hradci byly dost těžké - test mnohočetného výběru z chemie, biologie, fyziky a somatologie. U fyziky jsem vypočítala snad jen jeden příklad. :) Ale protože to bylo tak obtížné, tak k přijetí stačilo celkem málo bodů.
      Takže ve výsledku se mi přijímačky nezdály tak náročné, jak o nich všichni mluvili, ale to je jen můj pocit. Rozhodně doporučuji pročíst si webové stránky fakult, sehnat si ukázky testů z loňských let, zjistit, jestli fakulta nenabízí modelové otázky, neberou na průměr ze střední atd.
      Snad jsem pomohla :)

      Vymazat
  2. Ahoj :) Kdy bude další článek? ;) A jaká bude téma? :)

    OdpovědětVymazat