neděle 21. září 2014

Ještě jednou k učebnicím

Chci trochu upřesnit svoji adoraci zahraniční lékařské literatury. V první řadě, i když to tak možná nevypadá, proti českým učebnicím nic nemám. Trojanova fyziologie, Povýšilova patologie, které jsem už stihla pohanit, na naše podmínky nejsou špatné. Důvod, proč jsou zahraniční učebnice kvalitnější, není v tom, že jejich autoři, profesoři z Harvardu, Stanfordu, Johns Hopkins a dalších univerzit, jsou o tolik lepší než ti čeští. Ne, oni prostě mají podmínky, o kterých se našim autorům může jen zdát. Trh, na který Povýšil posílá svoji učebnici, je absolutně neměřitelný s trhem pro Robbinse. Ruku v ruce s tím jdou prostředky vynaložené na vydání knihy. Když víte, že vaši knihu budou kupovat tisíce studentů po celém světě, když máte takhle velký odbyt, tak si můžete dovolit víc. Můžete si najmout lidi, co vám udělají kvalitní ilustrace, upraví text tak, že vypadá hezky, čte se hezky. Můžete udělat tohle všechno a přitom výsledná cena bude pořád přijatelná. Basic Pathology jsem koupila za 1500 Kč. Má to 900 stránek, tabulky, schémata, plno obrázků, text je barevně rozlišený a hlavně je to přehledně a pochopitelně napsané. Povýšilova Obecná patologie stojí přes 900 Kč, specka dalších 1400 Kč. Dostanete něco přes 700 stránek, na kterých jsou dva sloupce textu, kde máte kolikrát problém odlišit, co patří k čemu. Obrázků je málo, černobílá schémata lze nazvat všelijak, ale určitě ne adjektivem „zapamatovatelná". Kvalita textu je různorodá, za Robbinsem pokulhává.

Takže při vší úctě k autorům české lékařské literatury, proč bych si měla kupovat Citigo, když za stejnou (a kolikrát i nižší) cenu můžu mít Superb? Pravda, tyhle Superby jezdí vlevo (rozuměj, že knihy jsou v angličtině), ale to není žádná velká překážka. (Mizerná automobilová analogie...) Moje angličtina není na bůhvíjaké úrovni, ale přesto jsem to zkusila, ve druháku se zvědavě začetla do Guytona, a i když jsem padesát stránek louskala celý pátek a sobotu, stálo to za to. Schválně si v knihovně půjčte některou světoznámou učebnici a zkuste si něco přečíst. Lékařská angličtina není složitá. Ovšem varuji - když vás to chytne jako mě, není cesty zpět. :D Minulý týden jsem si vyzvedla knížky do čtvrťáku (je jich zoufale málo) a doma si je skepticky prohlížela. Sice jsem si původně říkala, že jim dám šanci, ale skutek utek. Už googlím „best internal medicine books". :D

2 komentáře:

  1. Ahoj! DÍKY za tenhle blog! Letos nastupuju do prváku na LFHK a díky Tobě aspoň trochu vím, co mě čeká :)
    Jinak jsem taky fanda cizojazyčné literatury, takže oceňuju i tuhle "propagaci" anglických učebnic. Hodně štěstí do čtvrťáku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj! Jsem ráda, že moje nadšení ohledně cizojazyčné literatury někdo sdílí :) Držím palce a do nového akademického roku Ti přeji co nejméně zoufalství a utrpení :)

      Vymazat